Títol
original: Siete crímenes casi perfectos
Autor:
Rafael Reig i altres
Editorial:
Debolsillo
Any primera edició original: 2009
Any primera edició original: 2009
Any
primera edició per Debolsillo: 2016
Rafael
Reig i altres. Els altres, per si vostès hi estan interessats, són
David Torres, Ángel García Collantes i Beatriz de Vicente. És a
dir un escriptor i crític literari (Reig), un altre escriptor,
guionista i columnista (Torres), un criminalista (García) i una
advocada i criminòloga especialitzada en dir animalades infumables
(de Vicente).
Un bon
dia el senyor Reig i el senyor Torres estaven la mar d'entretinguts
conversant, quan el senyor Torres li va dir al senyor Reig que si per
a protegir el protagonista de la novel·la que estava escrivint
simplement el posava amagat rere la porta d'un Ford Fiesta per a que
no li arribessin les bales que li disparaven una colla de russos
delinqüents ("russos delinqüents" no és una redundància:
hi ha russos que no són delinqüents. Putin no és un d'ells), el
tal protagonista acabaria més sec que un bacallà; la xapa d'un
cotxe de veritat no és com la dels que surten a les pel·lícules
americanes, i encara menys la d'un Ford Fiesta, que ve a tenir una
consistència semblant a la d'una llauna de Vichy Catalán.
Aleshores
va ser quan el senyor Reig va arribar a la conclusió de que "ens
han enganyat, Immaculada" i que estaria bé escriure un llibre
on s'expliqués com són en realitat aquestes coses de polis i
assassins, que pel que sembla no estan gens dotades dels litres i
litres de lirisme i poesia amb que ens les han presentat sempre des
de Hollywood.
Ah, sí,
perdonin, és veritat, hi ha uns quants de vostès que no saben què
és Hollywood. Doncs bé, Hollywood ve a ser com Netfix o YouTube,
però en antic ¿saben?. De quan es feien pel·lícules. Sí, ja sé
que ara també se'n fan de pel·lícules, però jo em refereixo a
quan les pel·lícules s'imprimien en unes cintes llaaargues
llaaargues que justament estaven cobertes d'una capa molt fina d'una
solució química, és a dir "una pel·lícula" (ho
pillen?), on quedaven fixades les imatges que després es projectaven
en uns llocs que es deien cinemes on hi havia una pantalla mooolt
gran, com de més de mil tablets. Sí, ho dic seriosament, no me'n
foto. I no, no és que no usessin el mp4 perquè fossin ximples, és
que el mp4 no existia. El mp4 no ha existit sempre. Que no, que no
me'n foto.
Bé
doncs, continuant amb allò que deia, que finalment el senyor Reig va
juntar-se amb els "altres" que ja he esmentat al
començament d'aquesta tonteria que vostès estan llegint, i tots
juntets van escriure aquest llibre.
I ara
m'hauran de tornar a perdonar però els he d'explicar una altra cosa
antiga. Alguns de vostès, els que van arribar a veure l'extinció
dels dinosaures, recordaran una publicació mítica de l'època del
franquisme amb Franco (diferent de l'actual, el franquisme sense
Franco), que es deia El Caso. El Caso era un setmanari que es
dedicava a presentar als seus lectors -que eren molts i de la mateixa
mena que l'actual públic d'Ana Rosa Quintana- reportatges
detalladíssims sobre parricidis, crims passionals i altres
assassinats de tota mena, comesos per persones pretesament
normaletes, de les que entre crim i crim es mengen un 'bocata
chorizo' o segueixen la narració d'un partit del Logroñés per la
Cadena Ser; tot molt trist, com poden veure. Aquest setmanari es va
publicar des de 1952 fins a 1997 i en la seva època més gloriosa
-per dir-ho d'alguna manera- va arribar a vendre tirades de quatre
cents mil exemplars.
Doncs bé,
al senyor Reig i "altres" els ha sortit, en definitiva, un
llibre que ve a semblar una reencarnació de El Caso, la qual cosa no
és ni bona ni dolenta, no s'ho prenguin com una crítica, ara.
Simplement constato. Com també constato que a mi el llibre m'ha
estat útil perquè m'ha ensenyat coses que no sabia -que sempre és
molt lloable- com per exemple la diferència entre un assassí en
sèrie i un assassí en massa.
Sí,
veuran, un assassí en sèrie és algú com més reflexiu i
detallista, oi?, vull dir que no mata a la babalà sinó que escull
curosament les seves víctimes segons determinats paràmetres i se
les va carregant a mesura que les circumstàncies li ho permeten:
avui una, el mes que ve una altra, tres setmanes després una
altra...
En canvi
un assassí en massa funciona més pel broc gros, com si diguéssim.
És el típic que agafa una escopeta, puja una torre i va disparant
en funció de qui passa pel carrer en aquell moment. És com més
bast, menys elaborat, oi que m'entenen?
Bé, en
definitiva el missatge seria que "Siete crímenes casi
perfectos" potser no seria adequat com per a que ningú el considerés llibre de capçalera (és clar que coses més rares s'han
vist) però això no vol dir que no sigui aprofitable. Mirin el meu
cas: gràcies a aquest treball del senyor Reig i altres ara sóc una
mica més culte. Això també els pot passar a vostès! I és que la
cultura no té fronteres.
Portada típica de El Caso, plena de lirisme i poesia |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada